EDUKACJA ZDROWOTNA – Podstawa programowa 2025

Szanowni Rodzice uczniów klas IV – VIII!

Dyrektor Szkoły Podstawowej im. M. Kopernika w Brzanie uprzejmie informuje, że w bieżącym roku szkolnym –  2025/2026 zostaje wprowadzona do podstawy programowej edukacja zdrowotna. Ten nowy przedmiot zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie, przynosząc kompleksowe podejście do kształcenia w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego oraz profilaktyki uzależnień.

Zajęcia będą prowadzone w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. W klasie VIII zajęcia kończą się w styczniu, aby nie kolidować z przygotowaniami do egzaminu ósmoklasisty.

Nowy przedmiot znacząco różni się od wychowania do życia w rodzinie. Przede wszystkim, został rozbudowany o treści związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym oraz środowiskowym. 

Podstawa programowa edukacji zdrowotnej obejmuje jedenaście kluczowych działów tematycznych:

  1. Wartości i postawy:

Rozwijanie postaw prozdrowotnych, odpowiedzialności i świadomych decyzji. 

  1. Zdrowie fizyczne:

Wiedza o higienie, dobrych nawykach snu i znaczeniu profilaktyki. 

  1. Aktywność fizyczna:

Informacje o korzyściach płynących z regularnego ruchu i aktywnym spędzaniu czasu. 

  1. Odżywianie:

Zasady zdrowego odżywiania, planowanie posiłków i czytanie etykiet produktów spożywczych. 

  1. Zdrowie psychiczne:

Wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego, radzenie sobie ze stresem i budowanie poczucia własnej wartości. 

  1. Zdrowie społeczne:

Wiedza o budowaniu relacji, empatii i zapobieganiu dyskryminacji. 

  1. Dojrzewanie:

Omówienie procesu dojrzewania, budowy narządów płciowych i planowania rodziny (obowiązkowe tylko w szkołach podstawowych). 

  1. Zdrowie seksualne:

Zagadnienia dotyczące seksualności, zapobiegania ciąży, chorobom przenoszonym drogą płciową oraz odpowiedzialności za własne ciało. 

  1. Zdrowie środowiskowe:

Wiedza o czynnikach środowiskowych wpływających na zdrowie, np. czystość powietrza czy wody. 

  1. Internet i profilaktyka uzależnień:

Bezpieczne korzystanie z internetu, higiena cyfrowa, profilaktyka uzależnień od substancji
i korzystania z sieci. 

  1. System ochrony zdrowia:

Wymaga się od uczniów znajomości zasad funkcjonowania służby zdrowia oraz możliwości uzyskania pomocy w potrzebie (obowiązkowe tylko w szkołach ponadpodstawowych). 

Głównym celem przedmiotu jest kształtowanie kompetencji uczniów związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia. 

Podstawa programowa została oparta na nowym schemacie, który uwzględnia:

  • cele kształcenia powiązane z precyzyjnie określonymi umiejętnościami,
  • wymagania szczegółowe w zakresie wiedzy i umiejętności,
  • fakultatywny charakter części wymagań szczegółowych,
  • precyzyjne określenie korelacji międzyprzedmiotowych.

Natomiast pojęcie zdrowia traktowane jest szeroko i odnosi się do wszystkich sfer funkcjonowania: zdrowia fizycznego, psychicznego, seksualnego, społecznego i środowiskowego na wszystkich etapach życia. 

Przedmiot obejmuje nie tylko obszar medyczny czy biologiczny, lecz także zagadnienia związane z emocjami, relacjami, odpowiedzialnością, wartościami i dobrostanem. Uczy podejmowania świadomych decyzji zdrowotnych. Promuje zdrowy styl życia. Rozwija umiejętności komunikacji, empatii i troski o siebie i otoczenie.

Warto zaznaczyć, że przedmiot nie jest obowiązkowy. Rodzice uczniów niepełnoletnich oraz pełnoletni uczniowie mają prawo złożyć pisemną rezygnację z udziału w zajęciach do dyrektora szkoły. Dodatkowo, oceny z tego przedmiotu nie będą miały wpływu na promocję ucznia do następnej klasy ani na ukończenie szkoły. W związku z tym:

  • zajęcia nie podlegają ocenie
  • obecność na zajęciach nie wpływa na promocję do następnej klasy
  • uczestnictwo nie ma wpływu na ukończenie szkoły

Zamiast tradycyjnego oceniania, nacisk położony jest na kształtowanie postaw prozdrowotnych oraz budowanie świadomości zdrowotnej.

Z poważaniem: Andrzej Skórski

 

https://ore.edu.pl/2025/03/podstawa-programowa-przedmiotu-edukacja-zdrowotna/

Informator – Edukacja zdrowotna

Przejdź do treści