EDUKACJA ZDROWOTNA – Podstawa programowa 2025

Szanowni Rodzice uczniów klas IV – VIII!
Dyrektor Szkoły Podstawowej im. M. Kopernika w Brzanie uprzejmie informuje, że w bieżącym roku szkolnym – 2025/2026 zostaje wprowadzona do podstawy programowej edukacja zdrowotna. Ten nowy przedmiot zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie, przynosząc kompleksowe podejście do kształcenia w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego oraz profilaktyki uzależnień.
Zajęcia będą prowadzone w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. W klasie VIII zajęcia kończą się w styczniu, aby nie kolidować z przygotowaniami do egzaminu ósmoklasisty.
Nowy przedmiot znacząco różni się od wychowania do życia w rodzinie. Przede wszystkim, został rozbudowany o treści związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym oraz środowiskowym.
Podstawa programowa edukacji zdrowotnej obejmuje jedenaście kluczowych działów tematycznych:
- Wartości i postawy:
Rozwijanie postaw prozdrowotnych, odpowiedzialności i świadomych decyzji.
- Zdrowie fizyczne:
Wiedza o higienie, dobrych nawykach snu i znaczeniu profilaktyki.
- Aktywność fizyczna:
Informacje o korzyściach płynących z regularnego ruchu i aktywnym spędzaniu czasu.
- Odżywianie:
Zasady zdrowego odżywiania, planowanie posiłków i czytanie etykiet produktów spożywczych.
- Zdrowie psychiczne:
Wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego, radzenie sobie ze stresem i budowanie poczucia własnej wartości.
- Zdrowie społeczne:
Wiedza o budowaniu relacji, empatii i zapobieganiu dyskryminacji.
- Dojrzewanie:
Omówienie procesu dojrzewania, budowy narządów płciowych i planowania rodziny (obowiązkowe tylko w szkołach podstawowych).
- Zdrowie seksualne:
Zagadnienia dotyczące seksualności, zapobiegania ciąży, chorobom przenoszonym drogą płciową oraz odpowiedzialności za własne ciało.
- Zdrowie środowiskowe:
Wiedza o czynnikach środowiskowych wpływających na zdrowie, np. czystość powietrza czy wody.
- Internet i profilaktyka uzależnień:
Bezpieczne korzystanie z internetu, higiena cyfrowa, profilaktyka uzależnień od substancji
i korzystania z sieci.
- System ochrony zdrowia:
Wymaga się od uczniów znajomości zasad funkcjonowania służby zdrowia oraz możliwości uzyskania pomocy w potrzebie (obowiązkowe tylko w szkołach ponadpodstawowych).
Głównym celem przedmiotu jest kształtowanie kompetencji uczniów związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia.
Podstawa programowa została oparta na nowym schemacie, który uwzględnia:
- cele kształcenia powiązane z precyzyjnie określonymi umiejętnościami,
- wymagania szczegółowe w zakresie wiedzy i umiejętności,
- fakultatywny charakter części wymagań szczegółowych,
- precyzyjne określenie korelacji międzyprzedmiotowych.
Natomiast pojęcie zdrowia traktowane jest szeroko i odnosi się do wszystkich sfer funkcjonowania: zdrowia fizycznego, psychicznego, seksualnego, społecznego i środowiskowego na wszystkich etapach życia.
Przedmiot obejmuje nie tylko obszar medyczny czy biologiczny, lecz także zagadnienia związane z emocjami, relacjami, odpowiedzialnością, wartościami i dobrostanem. Uczy podejmowania świadomych decyzji zdrowotnych. Promuje zdrowy styl życia. Rozwija umiejętności komunikacji, empatii i troski o siebie i otoczenie.
Warto zaznaczyć, że przedmiot nie jest obowiązkowy. Rodzice uczniów niepełnoletnich oraz pełnoletni uczniowie mają prawo złożyć pisemną rezygnację z udziału w zajęciach do dyrektora szkoły. Dodatkowo, oceny z tego przedmiotu nie będą miały wpływu na promocję ucznia do następnej klasy ani na ukończenie szkoły. W związku z tym:
- zajęcia nie podlegają ocenie
- obecność na zajęciach nie wpływa na promocję do następnej klasy
- uczestnictwo nie ma wpływu na ukończenie szkoły
Zamiast tradycyjnego oceniania, nacisk położony jest na kształtowanie postaw prozdrowotnych oraz budowanie świadomości zdrowotnej.
Z poważaniem: Andrzej Skórski
https://ore.edu.pl/2025/03/podstawa-programowa-przedmiotu-edukacja-zdrowotna/